הברית החינוכית

מספר תוכנית במערכת הגפ"ן: 1333

חינוך לחיים אנו מיישמים מגוון רחב של תוכניות מותאמות אישית בבתי הספר וברשויות המקומיות ברחבי הארץ. התוכניות שלנו מתוכננות בקפידה כדי לענות על הצרכים הייחודיים של כל מסגרת חינוכית, מתן תמיכה מקיפה ומשאבים כדי לשפר את רווחתם של תלמידים, מחנכים והקהילה הרחבה יותר. התוכניות שלנו מאושרות ע”י משרד החינוך (מערכת גפן) ושילבנו בהצלחה תוכניות אלו בבתי ספר רבים ברחבי הארץ בשנים האחרונות.

הברית החינוכית היא מודל שפותח ב"חינוך לחיים" ליצירת אמנה בין באי ביה"ס, בה מעוגנים ערכים משותפים, התנהגויות וקווי פעולה מוסכמים. כינון האמנה מעוגן בהנחת היסוד כי כל קהילה בית ספרית (הורים, צוות חינוכי ותלמידים) היא ייחודית ולכן עליה להגדיר בעצמה מהם הצרכים הייחודיים של קהילת ביה"ס.

התוכנית מותאמת אישית ליצירת אמנה של ערכים, התנהגויות וקווי פעולה מוסכמים בתוך קהילת בית הספר בהתאם לאופייו של המקום ונותנת מענה לבעיות נפוצות במערכות היחסים בקהילת בית הספר  – הורים, צוות חינוכי ותלמידים על ידי שימת דגש על נקודות מבט ואינטרסים משותפים והענקת כלים להידברות מיטבית, לתקשורת פתוחה ומקרבת ולשיפור מערכות היחסים בין הצדדים.

לאחר מיפוי הצרכים והבנת המצב הקיים לעומק, ייפגשו קבוצות ההורים, התלמידים והצוות החינוכי בנפרד ויחלמו על בית הספר האידיאלי בעיניהם. כל קבוצה מונחית לקחת אחריות על פעולות שבשליטתה לחיזוק מערכות היחסים בתוך קהילת החינוך, ובניית חזון לבית הספר. 

לאחר מכן יכונסו מפגשים הטרוגניים של הקבוצות לסיכום ומציאות נקודות ממשק שיובילו לבניית וכתיבת האמנה המשותפת.

תהליך כתיבת האמנה הינו תחילת תהליך השינוי הרצוי ומתבצע במשותף על ידי כל בעלי העניין, במטרה לקדם תהליך הידברות מיטבי ביניהם. עצם כתיבת האמנה מהווה עדות להתקדמות השינוי החברתי – קהילתי בבית הספר ומשיג בכך מספר מטרות:

  1. יצירת אחריות חברתית-קהילתית משותפת של ההורים, הצוות החינוכי והתלמידים.
  2. מיסוד שיתופי פעולה ותקשורת מיטבית בין כל באי ביה"ס.
  3. גיבוש הסדרים ונהלים בי"ס לצורך שמירת המוגנות וה- well being של תלמידים, מורים והורים, לרבות הבניית מתווה למצבי אי – בהירות
    או סכסוכים במערכת היחסים.
  4. קידום הגיבוש הבית ספרי, הסולידריות החברתית ופיתוח גאווה מקומית של שייכות לבי"ס.